* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
3.75 MB | |
2018-11-06 15:51:21 | |
Nyilvános 463 | 1079 | A nagykanizsai | M. Kir. Állami Gróf Zrínyi Miklós Polgári Fiúiskola értesítője az 1931-32. iskolai évről LX. évfolyam Szerkesztette: Somogyi Imre igazgató Nagykanizsa, 1932. Gutenberg és Délzalai Nyomda Nagykanizsa 53931 A következő szöveg a füzetből keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: A NAGYKANIZSAI M. KIR. ÁLLAMI GRÓF ZRÍNYI MIKLÓS POLGÁRI FIÚISKOLA ÉRTESÍTŐJE AZ 1931—32. ISKOLAI ÉVRŐL LX. ÉVFOLYAM SZERKESZTETTE : SOMOGYI IMRE IGAZGATÓ NAGYKANIZSA, 1932. GUTENBERG ÉS DÉLZALAI NYOMDA NAGYKANIZSA 63931 Csonka Magyarország — nem ország. Egész Magyarország — mennyország. Csonka Magyarország — nem ország. Egész Magyarország — mennyország. A NAGYKANIZSAI M. KIR. ÁLLAMI GRÓF ZRÍNYI MIKLÓS POLGÁRI FIÚISKOLA ÉRTESÍTŐJE AZ 1931—32. ISKOLAI EVROL LX. ÉVFOLYAM SZERKESZTETTE : SOMOGYI IMRE IGAZGATÓ NAGYKANIZSA, 1932. GUTENBERG ÉS DÉLZALAI NYOMDA NAGYKANIZSA 53931 REV 98 fe 1872—1932. Iskolánk 60 éves története. A mi iskolánk története a magyar polgári iskolák egész múltját jelenti. Iskolánk büszkesége s életrehivatottságának bizonysága, hogy múltjában a polgári iskolák egész történetét végigélte, s mint az evangéliumi mustármag, egy 59 tanulós kicsiny Ígéretből állandóan 300-as létszám körül mozgó bővizű forrássá dagadt, amely minden körülmények között hazaíias és hivatásához mérten művelt középértelmiségnek immár generációit adta. 2500 felé jár a nálunk végzettek száma. A ma Nagykanizsán tisztes múlttal, becsült névvel rendelkező cégek, kereskedők, iparosok legnagyobb része itt szerezte meg az általános műveltség alapját s itt tanulta meg a munka szeretetét. Százakra megy azok száma, akiket tehetségük vagy anyagi készségük tovább vitt és értelmiségi pályán helyezkedtek el. Mindezek közül a legelsők, akiknek kis cipői végigkopogtak az új iskola kövein, ma már hetven esztendős öreg emberek, akiket a történelmi idők fátuma talán sokszorosan megtört, ám az iskola, — az még fiatal. Szelleme töretlen, ereje, programja, ambíciója: egy új Magyarország templomába téglákat illeszteni. A megváltó generációt akarjuk felnevelni. Vajha az elkövetkezendő hatvan esztendő a beteljesedett nemzeti vágyak örömével és büszkeségével pillantana vissza szerény munkánkra! A nagykanizsai polgári iskola kezdeményezője, a polgári iskolatípus létesítésével egy időben Bója Gergely Zalavármegye kir. tanfelügyelője volt. A gondolatnak már csirájában hatalmas mecénása akadt Nagykanizsa egy nemeslelkű polgárában, Guttmann S. H. úrban, aki a létesítendő iskolának 2000 forintot adományozott. Az iskola fel-karolója, istápolója, legnagyobb támasza alapításától kezdve mindig Nagykanizsa városa volt. Neki köszönhetjük, hogy az iskola felszerelése a legutóbbi idők leromlásáig mintaszerű és gazdag volt. Az iskola 2 osztállyal, 6 tanárral, 59 tanulóval indul útjára 1872. október 1-én a Csengery-utca 915. sz. bérház ideiglenes helyiségeiben. 1876-ban már 6 osztálya van. Az V. és VI. osztályok sorsa képesítés hiányában mindvégig levegőben lógott, növendékeinek száma osztályonként 5 és 17 között ingadozott. 1905—906-ban végleg megszűnt. A többi osztályok szaporulata az első 16 évben közepes; a növendékek száma 100—120 között váltakozik. Az 1888/89. tanévtől 140-re majd 170-re, 200-ra emelkedik a látogatottság. Az 1910-es esztendők újabb emelkedést hoznak: 250 az átlagos szám. Trianon első esztendőiben éppenséggel mintha a tudáshoz menekültek volna az emberek, a látogatottság felszökött 310—350, majd 400 tanulóra. 1911-től az első osztály, 1913-tól az első és második osztály, 1919-től a három első osztály, 1920-tól mind a négy osztály párhuzamos. Az iskola 1924—25-ben leglátogatottabb, amikor 450 a rendes növendékek száma. Az első osztály a, b, c. Ezek az első háborús esztendők szülöttei. Ettől kezdve a látogatottság mindig nagy, de a nivó fokozatosan sülyed. A 27—28-as tanév meghozza az utolsó háborús és az első békeév gazdasági áldozatait: fizikumban, szellemben, erkölcsi érzékben megcsökkent generációt. Az iskolának egy új ellenség — a rendezetlen miliő veszedelme — ellen kell küzdenie; a tanítás és a nevelés így is sziszifuszi munka; az átlagos nívó sülyed, a tanulókkal szemben támasztott igényeket vissza kell fokozni. Ez a tény országszerte szomorú jelenségekben, szökésekben, az iskola elleni durva kritikában, sőt diák öngyilkosságokban ütközik ki. Minket fokozott elővigyázatunk és a sors megkímélt ilyen szomorú eseményektől, de a közszellemet ma sem mondhatjuk kielégítőnek. Az elmúlt 60 esztendő sarkalatosabb eseményei a következők: 1877-ben az iskola államilag segélyezett községi iskolává válik. 1878-ban a Zrínyi Miklós-utcai mostani helyiségbe költözik. 1891-ben a leányiskolában társiskolát nyer; mindkettőnek igazgatója dr. Bartha Gyula, akinek 20 esztendős igazgatása alatt nagy lendülettel tör előre a két iskola. Tornaversenyeket kezdenek tartani, amelyek rövidesen a város eseményeivé nőnek. A millenáris kiállításon az iskola elismerő oklevelet nyert. 1901—1902-ben állami kezelésbe ment át. 1910—11. évben Waligurszky Antal veszi át az iskola igazgatását. Alatta kezdődik az extenzív terjeszkedés, az iskola izmosodása. S mindjárt igazgatása első éveiben tör ránk az óriási megpróbáltatás: a világháború. Egy többszáz tanulós iskolával a beállott nehézségek között előrehaladni nagy feladat volt. Az iskolaépületet kórházzá alakították, az osztályok idegen helyiségekbe szóródnak szét, a tanárok bevonúlnak, a növendékekre ránehezedik az otthon egyre súlyosabb gondja. Az iskola — köszönet Waligurszkynak — mégis előrehaladt. Az 1917—18. tanévet újra az iskolaépületben nyitja meg s itt éri 1918-nak, a lelkeket megdermesztő októbere, — az összeomlás, országcsonkítás, majd Trianon. Ám ha mindenki veszni látta is a jövőt, egy helynek őriznie kellett a reménység Vesta tüzét: az iskolának. A romokból pillanat alatt új célja fakadt a nevelésnek, tanításnak: a revízió. Ettől kezdve minden tárgynak, minden gondolatunknak ez áll a tengelyében : Magyarország feltámadása. Ezekben a szomorú időkben a lelki válság mellett külső gondokkal is kellett küzdenünk. Az előadásokat részint a spanyol járvány miatt, részint fűtőanyag hiánya miatt ismételten és hetekre szüneteltetnünk kellett. Mégis a következő években még a régieknél is jobban fellángol a tenniakarás. 1920—21 tanévben megalakúl a 75 sz. Árpád cserkész csapat, mely azóta a kerület részéről sok elismerésben és kitüntetésben részesült. 21—22-ben megalakúl a „gróf Zrínyi Miklós" önképzőkör, ezzel a névvel is jelölve, hogy iskolánk Zrínyi tündöklő szellemének útjára állott. Ugyanekkor megalakúl a Vöröskereszt ifjúsági-csoportja, amelynek ma élénk kapcsolata van az északi országok — sőt tengerentúli országok gyermekeivel. A csoport 1929-ben elismerő oklevelet, vezetője ezüstérmet kapott. 1920/21-ben a leányiskola igazgatása külön vált a fiúiskolától. 1924-ben Waligurszky Antal nyugalomba vonúlt. A legnehezebb időkben bölcs tapintattal jól kormányozta a reábizottakat, — ennek elismerése volt a kormányzói kitüntetés, melyet 1925 december 13-án nagy ünnepség között nyújtottak át neki. 5 Az igazgatást már az 1924—25 tanévben Németh Mihály veszi át, akinek energiájára szakad nemsokára a leányiskola igazgatása is. A két iskola látogatottságban ekkor a legnagyobb. Németh Mihály a közös vezetés előnyeit pompásan használja ki. A félszázados jubileumot zászlószenteléssel, ezer gyermek eget ostromló imájával, fényes ünnepséggel ünneplik meg a kultuszminisztérium kiküldötte előtt. Az iskola külsejében is megújul, szelleme, programja is acélvértet ölt magára, amikor hivatalosan is felveszi a „Gróf Zrinyi Miklós polgári fiúiskola" nevet (1927). 1928-ban új és modern tornafelszerelést kap s képzett és ambiciózus tornatanárának vezetésével a mindig ragyogó tornaterem a város tornászéletének egyik központjává válik. A tornacsapat tevékenysége minden évben különös elismerést vív ki. A zalaegerszegi tanügyi kiállításon rajz és kézimunka anyaga aranyérmet nyer. 1929—30-ban a leányiskola igazgatása újra elválik a fiúiskolától; 1930-ban Németh Mihály nyugalomba vonul. Nagy szervező erővel, bámulatos munkabírással végzett terhes munkája után minden elismerést elhárít magától, ám a legfelsőbb tanügyi hatóságok köszönő elismerése így is jutalma lesz. Az 1930—31 tanévben Somogyi Imre áll az intézet élén. Programja a szívós csendes munka. Az övé az a szomorúan terhes feladat, hogy a szülőket is, iskolát is egyaránt fojtó súlyos gazdasági viszonyok között, amikor intézmények roppannak össze s az iskolákat a társadalmi deprimáltság, a tekintélyrombolás itt-ott megdöbbentő tények elé állítja, ezt az ősi iskolát régi nívóján tartsa s a fejlődés új útait keresse. A nehézségek között lelki felszabadulást jelent mindnyájunk részére az, hogy a polgári iskolák régi vágya s fejlődésének követelménye: a polgári iskolai főigazgatóság 1931 évi március hó 1-én életbe lépett. Meghatódva és tisztelettel állunk meg ennél a határkőnél; legyen az egy új hatvan év fejlődésének biztató támogató forrása. A gazdasági leromlás szertárainkon és könyvtárainkon szomorú nyomokat hagyott. Elszegényedtek, leromlottak. A jövő fejlődés legfontosabb lépése a polgári iskola gyakorlati céljának megvalósítása: gazdasági gyakorlótér beállítása volna. Errenézve Nagykanizsa városával régóta folynak a tárgyalások. A város az iskolának időrendben is, erkölcsi értelemben is legelső tútora volt mindig. Minden érdekünket megértéssel és meleg szeretettel karolta fel. A gyakorlótér kérdése is csak az egész országot nyomó elszegényedés átmeneti kérdése a város részéről. Nekünk minden reményünk megvan arra, hogy a város áldozatkészsége, amely hatvan év előtt — egy csapásra mintaiskolává tette iskolánkat — ebben az ügyünkben is önmagához méltóan fog megsegíteni. I. Az 1931/32. iskolai év története. Az 1931/32. évet szeptember 2-án alakuló értekezlettel kezdtük meg. 1. Javitó és felvételi vizsgálatok. Szeptember 3-án és 4-én tartottuk a javítóvizsgálatokat. Sikerrel vizsgázott 33, osztályismétlésre utasíttatott 4 tanuló. Szeptember 3-án és 4-én folyt le a felvételi és tantervkülönbözeti vizsgálat is. 3 tanuló az elemi isk. VI. osztályából, 1 tanuló a reálgimn. I. osztályából a polgári iskola II. osztályába nyert felvételt, 1 reálgimn. II. osztályát végzett tanuló tantervkülönbözeti vizsgálattal a III. osztályba vétetett fel. 2. Beírásokat június hó 19. és 20., a pótbeírást szept. 5. és 7. napjain eszközöltük. Beiratkozott 353 tanuló. (I. o. 105, II. o. 109, III. o. 91, IV. o. 48.) Tanév közben más polgári iskolából átlépett 1 növendék az I. osztályba. 3. A tanév megnyitása. A tanévet ünnepélyes Veni-Sancte-val és a fegyelmi szabályok megmagyarázásával szept. 9-én nyitottuk meg, a tanítás 10-én kezdődött. 4. Tandíjmentességben 89 tanuló részesült. Teljes tandíjmentes 52, féltandíjmentes 37 tanuló volt. Az elengedett tandíj összege 1428 P. A tandíjmentességet a II. félévre 5 tanuló elvesztette, de helyettük másik 5 érdemes tanuló nyert féltandijmentességet. 5. Felmentések rendes tantárgyak alól. Orvosi bizonyítvány alapján a testgyakorlás alól 19 tanuló, a rajzolás finomabb kivitele alól 3 tanuló kapott felmentést. 6. Tanári testületben személyi változások nem történtek a tanév folyamán. 7. Az iskola tanulmányi és nevelesi ügyeit értekezleteken beszéltük meg. A tanév folyamán tartottunk 1 alakuló, 10 rendes, 2 módszeres, 3 ellenőrző, 2 osztályozó, 4 rendkívüli és 1 záró értekezletet. Alakuló értekezletünkön az egész évi munkaprogramot állítottuk össze. A rendes értekezleteken a felsőbb hatósági rendelkezéseken kívül az iskola tervszerű munkájának, a tanulók nevelésének, testi és szellemi, erkölcsi és anyagi életének ügyeit beszéltük meg. A polgári iskola gyakorlati céljának megfelelően nem merülhetett ki a tudományok elsajátításának elszigetelt feladatával, az életre nevelés nehéz és sokrétű feladata adott annyi gondot a tanári testületnek, mint az előbbi feladat. Módszeres értekezleteinken tanácskozás tárgyává tettük a tanulók egységes fegyelmezését, megállapítottuk az iskolai és házi feladatok tárgykörét, dolgozatok írásának idejét, kijelöltük a kötelező olvasmányokat. A különböző tantárgyak kölcsönös kapcsolata, a tanításban érvényesítendő gyakorlati szempontok és módszeres eljárások képezték megbeszéléseink tárgyát. Ezen kívül Vánkos Jenő „a kérdezés problémájáról", Deák István pedig „a történelemtanítás módszeréről" tartott önálló előadást. Ez utóbbiak felettes hatóságaink részéről a legteljesebb elismerésben részesültek. Rendkívüli értekezleteinken a magántanulók és tandíjmentességért folyamodók kérvényeit vizsgáltuk felül. Tanításunk jóváhagyott tanmenetek szerint haladt. Az előírt tananyagot minden tantárgyból elvégeztük, legfeljebb a mezőgazdaságtan 7 tanításában kellett mellőznünk a közvetlen gyakorlati munkát, mert az iskola nem rendelkezik gazdasági gyakorló területtel. Ennek pótlására iparkodtunk az elméleti gazdasági oktatást komoly és alapos szemléltetéssel támogatni. Rendkívüli tantárgyakat ebben a tanévben nem tanítottunk. A tanulók magaviselete, szorgalma és előmenetele kielégítőnek mondható, bár nem találkoztunk mindenkor avval a gondoskodással, amelyet az iskola a szülőktől méltán elvárhat. Itt nagyon sok mulasztás terheli a szülőket. Elismerjük, hogy ezen mulasztások a nyomasztó gazdasági viszonyokban, a szülők nagy szegénységében keresendők, mégis aggódva gondolunk a hiányos szülői felügyelet szomorú következményeire. A gondosabb szülők közül sokan és gyakran felkeresték az iskolát, amikor az osztályfőnökök és az összes tanárok szívesen adták meg a felvilágosításokat, tanácsokkal látták el az aggódó szülőket. Komolyabb esetekben magunk kérettük magunkhoz a szülőket, aminek legtöbb esetben meg volt az üdvös hatása. Figyelemmel kísértük növendékeinket az iskolán kívül is. Az osztályfőnökök és az igazgató gyakran végeztek látogatásokat a szülői háznál, főként a vidéki szülőknek itt elhelyezett gyermekeit kerestük fel, még inkább azokat, akiknek meglátogatását a szorgalomban vagy magaviseletben tapasztalt zökkenés kívánatossá tették. A látogatások alkalmával szerzett tapasztalatokat az értekezleteinken megtárgyaltuk. Vidéki tanulók otthoni környezete ellen két esetben merült fel komolyabb kifogás; ezt az érdekelt szülőkkel közöltük, akik gyermekeik megfelelőbb elhelyezéséről gondoskodtak. 8. Szülői értekezletek. Talán sohasem nehezedett az erkölcsi depresszió, az önfegyelmezés hiánya olyan súlyosan a lelkekre, mint a megbróbáltatások ez esztendejében. A kívülről jövő tekintélyrombolás s a család eszményének hanyatlása legsúlyosabb nyomokat a gyermek lelkében hagyott. Sohasem éreztük nagyobb szükségét annak, hogy a szülői házzal eleven összeköttetésben álljunk, mint most, amikor a szó szoros értelmében a szülőket is nevelnünk kellett. Ha nem lett volna nálunk bevezetve a szülői értekezlet és az ellenőrző könyvecske rendszere, az idén kellett volna azokat bevezetnünk. Külön kell e helyen megemlékeznünk a hitoktatók munkájáról, akik a tanári testület állandó megbeszélései, panaszai kapcsán valóságos pedagógiai paszto-rációt végeztek az arra rászoruló szülőknél. Maguk a szülők is érezték, hogy gyermekeik a külső romboló hatásokra szinte kicsúsznak kezeik alól, mert az eddig is látogatott szülői értekezletek az idén zsúfoltakká váltak. Szomorúan kell azonban arra rámutatnom, hogy ezeken a szülői értekezleteken mégis hiányoztak éppen azok a szülők, akiknek leginkább itt kellett volna lenniök. Hiszen a szülőknek elemi kötelessége gyermeke iránt figyelmeztetés nékül is érdeklődni. Ha pedig a gyermek az ellenőrző könyvecskében megjegyzést, vagy éppenséggel intőt visz haza, a szülőknek első lépése az iskolába vezessen. A szülői értekezletek előadásai az alkalomszerű megvitatandó kérdésekkel foglalkoztak. Az igazgató minden értekezletet gyakorlati útmutatásokkal, figyelmeztetésekkel s bizonyos feddésekkel vezetett be. Az első értekezletet nov. 8-án tartottuk. Az igazgató a tandíjfizetéssel, egyenruhával kapcsolatos tudnivalókról s az év sikere érdekében a szülői ház fegyelméről beszélt. Lehoczky Emília tanár az egyre jobban jelentkező lelki eldurvulás ellen a szeretet pedagógiai fontos- 8 ságáról tartott közvetlen melegszívű s gyakorlati példákkal kísért előadást. Február 21-én az igazgató az első félév eredményével és tanulságaival kapcsolatban az otthon nevelő munkájának hiányát panaszolta el. Kiss Olga tanár ugyanezt a problémát, az otthon lelkét érzésben, gondolatokban s eleven ráutalásokban gazdag előadásában tárta a szülők elé. Április 24-én az igazgató a felmerült szükséges figyelmeztetések mellett az ifjúság lelkét megrontó külső környezetnek, mozinak, újságoknak veszélyeire hívta fel a szülők figyelmét. Partiné Györké Mária tanár aktuális kérdések címen egyrészt a szülőket az év vége felé legjobban érdeklő kérdésről, a pályaválasztásról, másrészt az év közben felmerült tapasztalatok alapján — a tanulás, leckekikérdezés, ellenőrzés módjáról adott nagyon szükséges s minden szóig követhető gyakorlati tanácsokat. Bár a tanárok bármikor készséggel állottak az érdeklődő szülők rendelkezésére, a szülői értekezletek után a késő órákba benyúló közvetlen megbeszélések kezdődtek a szülők s a tanárok között. 9. Az iskola társadalmi tevékenysége. A tanári testület tagjai egész lélekkel részt vettek és ismételten elismert működést fejtettek ki a város kultúrális és charitativ egyesületeiben. Ketting Ferenc, mint a Zrínyi Miklós Irodalmi és Művészeti Kör ének- és zenekarának karnagya, Vánkos Jenő, mint az Evangélikus Egyházi Énekkar vezetője, a város zenekultúrájának sok elismerést kapott oszlopai. A Parti Lajos vezetése alatt álló Ipartestületi Dalárda az országos iparos-dalversenyen díjat nyert. Somogyi Imre igazgató a város minden kultúrális egyesületének vezetőségi tagja. Deák István, Kerezsy Géza, Parti Lajos és Vánkos Jenő tanárok a Szociális Misszió Társulat rendezésében ismeretterjesztő előadásokat tartottak a fogházban. Kerezsy Géza sorozatos ismeretterjesztő előadásokat tartott a Szent Ilona Leányklubban. Ketting Ferenc, Kerezsy Géza és Vánkos Jenő ismeretterjesztő előadásokat tartottak a leventék számára. A társadalmi szereplés munkájából növendékeink is kivették részüket. A fiú- és leányiskola vegyeskara — ez a sajtó által is elismert „élő orgona" — Ketting Ferenc tanár vezetése mellett énekszámaival viharos tetszést aratott a Zrínyi Miklós Irodalmi és Művészeti Kör által rendezett március 15-iki hazafias ünnepélyen és március 6-án rendezett liceális előadásán. 10. Tanulmányi kirándulás. A nehéz gazdasági helyzet miatt nagyobb tanulmányi kirándulást nem rendezhettünk, annál inkább rajta voltunk, hogy minden oktatási alkalmat felhasználjunk, amit csak városunk és annak közvetlen környéke nyújt. Felkerestük a nagyobb gazdaságokat és ipartelepeket, hogy az elméleti tanulmányokat értékes gyakorlati tapasztalatokkal egészíthessék ki növendékeink. Így az I. oszt. tanulók Somogyi Gyula palini földbirtokos gazdaságában a tulajdonos nagy paedagógiai értékű magyarázatától kísérve nézték meg a birtok mezőgazdasági gépeit, traktort, a vízellátást, a trágya szakszerű kezelését, a szántóföldön az egyes gabonafajtákat, az egyes fajták fejlődését, azok előnyét és hátrányát. Úgyanott a IV. o. tanulói ezeken kívül a baromfi-udvar rhode-islandi és leghorn tenyészetet nézték meg; látták a mesterséges költést, műanyát, csapófészket. A III. o. tanulókkal ujnépi Elek Ernő gazdaságában főleg az állattenyésztést tanulmányozták ; láttak simmentáli és bonyhádi, valamint holland kiváló tejelő szarvasmarhákat, többszörösen kitüntetett tenyészállatokat, angolsertés tenyésztést 9 és hizlaldát, nónius-fajlovakat, fajbaromfi-tenyésztést s mindezt a tulajdonos lebilincselően érdekes és tanulságos magyarázata mellett. A II. o. Rubint Károly földbirtokos kertészetét és gyümölcsösét tekintette meg, ahol a gyakorlatban látták mindazt, amit a gyümölcsfák ültetéséről, a törzs és korona helyes kezeléséről, a célszerű és szükséges védekező eljárásokról tanultak. Bemutattak a növendékeknek permetezést is. Elvezettük főleg a IV. osztályt a helybeli nagyobb ipartelepekre, így a szeszfőzdébe, szeszfinomítóba, ahol a motorszesz készítését volt alkalmuk látni és értékes felvilágosítást kaptak a szesz nagy gazdasági jelentőségéről; a sörgyárba, a villanytelepre, a gőzmalomba, a kékfestőüzembe. Ugy a fenti gazdaságok tulajdonosainak, mint ez utóbbi üzemek vezetőinek e helyütt is leghálásabb köszönetemet fejezem ki azért a szíves fogadtatásért, amiben mindenhol részünk volt s azért az értékes magyarázatért, amellyel az egyes üzemek munkáját tanulóinkkal megértetni szívesek voltak, 11. Oktató filmelőadás. A filmek, korunknak ezen kiváló szemléltető eszközei által nyújtható értékes oktatási lehetőséget igyekeztünk ez évben is kihasználni s nemcsak a kötelező okt. filmelőadások lebonyolításával megbízott Magyar—Holland Kulturgazds. Rt. küldött filmeket tekintettük meg, hanem néhány más, kiválóan értékes filmet is. A Magyar—Holland Kulturgazds. Rt. ezévben csak 5 filmet mutatott be és pedig: Egy biológiai kirándulás, Holland-India, A tej, A Tisza, Magyarország művészeti emlékei (gót stilus) c. filmeket. Ezen kívül megnéztük a Trader Horn című nagyon tanulságos hangos Afrikafilmet, a Krisztus katonái c. vallásos tárgyú (külmisszió) nagy nevelő-értékű filmet, résztvettünk Krenedich Jenő mérnök Afrika-utazó álló-és mozgóképekkel kísért rendkívül élvezetes előadásán, úgyszintén Nárai Szabó Gyula írónak a Balatonról vetített képekkel kísért előadásán. Magunk is rendeztünk ifjúságunk részére vetítettképes előadást a felvidékről. 12. Iskolai ifjúsági egyesületeink működése. AJ Gróf Zrínyi Miklós önképzőkör. Önképzőkörönk tagjai a III. és IV. oszt. tanulói. Körünk azt a célt kívánta elérni, hogy a tanulók az önkéntes és szabadabb munkássághoz hozzászokjanak és az iskolai tárgyak mellett az önképzés feladatait is mindig szebb eredménnyel gyakorolják. A kör működését az idei tanévben 1931. szeptember 20-án tartott alakuló gyűléssel kezdte meg, melyen a következő tisztikart jelölte ki: Ifjúsági elnökül Turi László IV. oszt. tan., főjegyzőül Vancsura István IV. oszt. tan. Könyvtárosnak a kör Péter Pál IV. oszt. tan. választotta meg, a második jegyzői tisztségre pedig Tóth Sándor IV. oszt. tan. Bírálóbizottsági tagok lettek: Tóth Sándor, Tanczenberger Lajos IV. oszt. tan., Csizmadia János, Donát István, Simon Lajos, Hegedűs Gyula, Baj István III. oszt. tan. A gyűléseken elbírált művek, szavalatok, zene- és énekszámok a növendékek szorgalmát dicsérik. Szorgalmas munkálkodásukért külön is dicséretet érdemelnek: Tóth Sándor, Hajmássy Lajos IV. oszt. tan. és Simon Lajos III. oszt. tanulók. Sok élvezetet nyújtott ének- és zeneszámaival Virág Ede IV. oszt. tan. A kör az iskolai ünnepélyeken is szerepelt szép sikerrel. Az ünnepélyek során a kör ez év április havában Goethe-emlékünnepélyt rendezett, amelyen Vánkos Jenő tanár méltatta Goethe emlékét. A kör munkásságát a május 26-án tartott zárógyüléssel fejezte be, amelyen Somogyi Imre igazgató megemlékezett halhatatlan költőnk, Arany János halálának 50 éves évfordulójáról, Marinovics Alajos tanár pedig a „könyv-nap" jelentőségéről. Marinovics Alajos tanárelnök. 10 B) Cserkészet. Intézetünk 75. sz. „Árpád" cserkészcsapata az 1931—32. tanévben is a cserkészet magasztos célját szolgálta. A cserkészek elméleti kiképzésüket csapat- és őrsi összejöveteleken nyerték. Gyakorlati feladataikat kisebb-nagyobb kirándulások keretében oldották meg. A csapat 1931. július hóban a 77. sz. cserkészcsapattal együtt kéthetes balatoni álló-táborban vett részt. A jövő szünidőben Balatonszabadi község határában táboroz. A cserkészotthont felkereste dr. Bődy Zoltán vm. főtitkár úr, aki érdekes angliai cserkész-élményeinek közlésével kedves pillanatokat szerzett cserkészeinknek. Hálás köszönetet mond a Parancsnokság Nagykanizsa megyei város Vezetőségének, mint csapatunk legnagyobb támogatójának a 250 pengős, a Néptakaréknak 20 pengős adományáért. Deák István parancsnok. C) Ifjúsági Vörös Kereszt. Az Ifjúsági Vörös Kereszt csoportja ez évben is megalakult 25 I—II. oszt. tanulóval. Az összejöveteleken a haza- és emberszeretet, valamint az egészségvédelem eszméjét szolgáló előadások és szavalatok voltak. Küldtünk a chattanoogai (U. S. A.) csoportnak a revizió gondolatát szolgálni akaró albumot. A csoport ifj. elnöke Friskó Imre II. b), titkára Hajmássy József II. b) o. tanuló volt. Az Ifjúsági Vörös Kereszt Újság 14 példányban járt. Vánkos Jenő tanárelnök. D) Sportköri jelentés. A sportkör neve: Zrinyi sportkör. A sportkör kerület: Székesfehérvár; csoport: Keszthely. A sportkör igazolási száma: 225. Megalakulásának ideje: 1925. A sportkör tiszteletbeli elnöke (igazgató): Somogyi Imre. A sportkör vezető tanára neve és lakása: Horváth Béla, Nagykanizsa, Hunyadi-u. 7. A sportkör vezetőtanára testnevelési tanár-e ? Igen. Az intézet tanulóinak teljes száma: 354. Testgyakorlás alól felmentettek száma: 19. Testnevelési alapra fizető tanulók száma: 335. Testnevelési alap fizetése alól felmentett tanulók száma: 19. Sportkörben működő tagok száma korosztályonként: I. korosztály : 21; II. korosztály 52; III. korosztály 25; IV. korosztály —. Összesen: 98. Működő szakosztályok: játék, torna, atlétika. Az intézet tornatermének nagysága: 159 m2. Játékra kevésbbé alkalmas udvar: 646 m2. Ideiglenes játszóterünk nagysága: 1900 m2. A sportkör tagjai hetenként egyszer, szombat délután a Zrinyi-sportpályán gyakorolnak. Uszoda nincs. Téli sport űzésére kevés alkalom van, mindössze három izben tudtunk ródlizni. Egy őszi és egy évvégi háziversenyt rendeztünk atlétikából. KISOK versenyen nem vettünk részt. Társadalmi egyesületekhez sportköri tagokat nem adtunk ki. A sportkör vagyonának múlt évi maradványa: 479*17 P. A jelen tanévben befolyt testnevelési járulékokból 40%-os részesedés: 321 "60 P. A jelen tanévben befolyt egyéb bevételek összege: 25*42 P. A sportkör jelen tanévi pénzmaradványa: 19972 P. A sportkör működésére vonatkozó egyéb feljegyzések: Sportkörünk 2 csapattal 12—12 növendékkel benevezett Nagykanizsa m. város által rendezett kegyeleti staféta-versenyre. A mi korosztályunkban a IV. osztály csapata az első, a III. osztály csapata a második helyen ért be. Résztvettünk továbbá a Nagykanizsai Zrinyi Torna Egylet által október hó folyamán rendezett házi ifjúsági versenyen, mely versenyen növendékeink majdnem minden számban első helyen végeztek. 11 Május hó 9-én a Nagykanizsai Zrinyi Torna Egylet által rendezett mezei futóversenyen iskolánk csapata szintén résztvett s a megfelelő ifjúsági korosztályban elsőnek futott be. Az év végén megtartott házi atlétikai verseny a következő eredménnyel zárult: II. korosztály (12—14 évesek). Magasugrás: 1. Tálosi Ferenc Il/b. 135 cm., 2. Varga József Ill/a. 130 cm., 3. Molnár János Ill/a. 125 cm. Távolugrás helyből: 1. Kovacsics Vilmos Ill/b. 2 m. 19 cm., 2. Molnár János Ill/a. 2 m. 17 cm., 3. Czoller István Ill/b. 2 m. 16 cm. 60 m. síkfutás: 1 Tóth Ernő Ill/a. 81 mp., 2. Molnár János Ill/a. 8 5 mp., 3. Kaszás László Ill/a. 8 9 mp. Távolugrás rohammal: 1. Tálosi Ferenc II/b. 4 m. 71 cm., 2. Molnár János Ill/a. 4 m. 65 cm., 3. Kovacsics Vilmos Ill/b. 4 m. 39 cm. Súlylökés (3 kg. golyóval): 1. Molnár János Ill/a. 10 m. 29 cm., 2. Kovacsics Vilmos Ill/b. 9 m. 19 cm., 3. Kaszás László Ill/a. 8 m. 85 cm. Pontozás eredménye: 1. Molnár János Ill/a. 2. Tálosi Ferenc II/b. 3. Kovacsics Vilmos Ill/b. 4. Tóth Ernő Ill/a. 5. Varga József lll/\'a. 6. Kaszás László Ill/a. 7. Czoller István Ill/b. III. korosztály. (14—16 évesek.) 80 m. síkfutás: 1. Hauer János IV. o. 10\'3 mp., 2. Gyarmati Ferenc IV. o. 105 mp., 3. Németh József IV. o. 107 mp. 200 m. síkfutás: 1. Hauer János IV. o. 26 mp., 2. Gyarmati Ferenc IV. o. 26 8 mp., 3. Németh József IV. o. 276 mp. 400 m. síkfutás: 1. Gyarmati Ferenc IV. o. 1 p. 3 mp., 2. Péter Pál IV. o., 3. Németh József IV. o. Magasugrás : 1. Gyarmati Ferenc IV. o. 145 cm., 2. Hauer János IV. o. 140 cm., 3. Detrich Dezső IV. o. 137 5 cm. Távolugrás helyből: 1. Gyarmati Ferenc IV. o. 2 m. 38 cm., 2. Hauer János IV. o. 2 m. 34 cm., 3. Detrich Dezső IV. o. 2 m. 34 cm. Távolugrás rohammal: 1. Hegyi Ferenc IV. o. 5 m. 44 cm., 2. Gyarmati Ferenc IV. o. 5 m. 34 cm., 3. Németh József IV. o. 5 m. 31 cm. Súlylökés (5 kg. golyó): 1. Hauer János IV. o. 10 m. 60 cm., 2. Hegyi Ferenc IV. o. 9 m. 38 cm., 3. Belloni Sándor IV. o. 9 m. 20 cm. Diszkoszvetés: 1. Hauer János IV. o. 34 m. 81 cm., 2. Gyarmati Ferenc IV. o. 27 m. 50 cm., 3. Detrich Dezső IV. o. 25 m. 15 cm. Gerelyhajítás: 1. Gyarmati Ferenc IV. o. 33 m. 13 cm., 2. Detrich Dezső IV. o. 30 m. 30 cm., 3. Hauer János IV. o. 29 m. Kézigránát dobás : 1. Detrich Dezső IV. o. 40 m., 2. Hegyi Ferenc 39 m. 10 cm., 3. Gyarmati Ferenc IV. o. 38 m. 50 cm. Pontozás eredménye: 1. Gyarmati Ferenc IV. o. 33 pont 2. Hauer János „ 27 „ 3. Detrich Dezső „ 11 „ 4. Hegyi Ferenc » ^ » 5. Németh József 4 11 ^ 11 6. Péter Pál Q ii ° ii 7. Belloni Sándor ii 1 ii 15 pont 10 „ 9 „ 5 „ 3 „ 2 „ 1 „ 12 Intézeti rekordot javítottak III. korosztályban: Hauer János diszkoszvetésből. II. korosztályban: Tóth Ernő 60 m. síkfutás, Tálosi Ferenc magasugrás, Tálosi Ferenc távolugrás rohammal, Molnár János súlylökés. Horváth Béla tanár-elnök. E) Takarékossági akciónk ebben az évben csak közepes eredményt ért el. I/a. oszt. gyűjtése 2.54 P I/b. 11 11 13.99 „ Il/a. 11 11 52.75 „ I/c. 11 11 16.15 „ Il/b. 11\' 11 24.96 „ Ill/a. 11 11 32.11 „ III/b. 11 11 47.55 „ IV. 11 11 6.52 „ összesen 196.57 P Ezt a fillérenként összegyűlt összeget takarékpénztárilag gyümölcsöztettük s a tanév végén a növendékeknek visszafizettük. Bittér a Béta a takarékossági akció vezetője. F) Segélyzökönyvtár. Állomány az 1931/32. év elején 364, gyarapodás : vétel által 67, gyarapodás ajándékozás által 48 kötet. Állomány a f. tanév végén: 479 kötet. Ajándékozók: Egyetemi Nyomda 24kötet, Franklin Társulat 8 kötet, Tóth Ferenc IÍI/b. o. t. 3 kötet, Bogdán Gyula III/b. o. t. 2 kötet, Mátrai Nándor Il/a. o. t. 3 kötet, Paier Ignác Il/a. o. t. 1 kötet, Schwend Rudolf volt növ. 6 kötet. Segélyezés: 118 tanuló kapott 475 könyvet. Mn/cos Jenö a segéiyző könyvtár kezelője. 13. Iskolai ünnepélyek. A valláserkölcsi és hazafias érzés ápolása, nemzetünk nagyjai iránt érzett hálás kegyelet ébrentartása céljából megtartottuk az előírt ünnepélyeket és ezen felül is felhasználtuk az alkalmat, hogy ifjúságunk fejlettebb része városunk társadalma által rendezett ilyen ünnepélyeken részt vehessen, az énekkar révén azokon közreműködjék. Rá akarjuk ezzel nevelni az ifjúságot annak tudatára, hogy a haza oltárán felgyútott tüzet éleszteni felekezeti és társadalmi különbség nélkül kötelessége minden igaz magyar embernek. Ünnepeinket legtöbbször a polgári leányiskolával egyetértve, közösen rendeztük. 1. Szept. 9-én a tanév ünnepélyes megnyitása alkalmával a Szózat és a Himnusz énekelése mellett a fegyelmi szabályokat magyaráztuk meg és a nemzeti zászló tiszteletéről tartottunk előadást. 2. Okt. 6-án Ketting Ferenc tanár vezetése mellett az intézeti vegyeskar énekelte a magyar Hiszekegyet, Pintér Katalin I/b. o. t. szavalta Szabolcska M. „Edes anyám", Tóth Sándor IV. o. t. Gyulai: „Aradi vértanuk", Simon Lajos III. o. t. Lamperth G. „Előre" c. költeményeket. Ünnepi beszédet mondott dr. Horváth Tivadarné tanár, „Jaj de búsan" énekelte a vegyeskar, utána Herczfeld Erzsébet, Keszler Klára és Lajkó Margit IV. o. tanulók előadták Klüger A. „Mozdonyok beszélgetnek Aradon" c. költeményét, végül a Szózatot énekelte a vegyeskar. 3. Nov. 1-én gyászünnepet tartottunk a hősi temetőben, ezen Marinovics Alajos tanár tartott ünnepi beszédet. Szavaltak: Keszler Klára IV. o. t. Gyula diák: „Magyar halottak", Hegedűs Gyula III. o. t. Kiss Menyhért: „Ferike" c. költeményeket. A vegyeskar énekelte a „Magyar Hiszekegyet" és a Szózatot. 13 4. Március 15. 1. Papp Váryné—Dohnányi: Hiszekegy, vegyeskar. 2. Tóth Sándor IV. o. t. szav.: Lévay J.: Március 15. 3. Simon Lajos Ill./a. o. t. szav.: Szabó L.: Március idusán. 4. Ünnepi beszédet mondott Keszler Klára IV./b. o. t. 5. Parti Lajos: Talpra magyar, vegyeskar. 6. Lajkó Margit IV. b. o. t. és Polónyi Sári I./b. szavalták: Ábrányi Emil: Mi a haza? 7. Herczfeld Erzsébet IV./b. szav.: Rozgonyi J.: Várom a feltámadást. 8. Szózat, vegyeskar. 5. Anyák napja, május 9. 1. Mi füstölög ott a síkon, tanulók éneke. 2. Hegedűs Károly ÍI./b. szav.: Olbei Irén: Szeresd az anyádat. 3. Jámbor József Il./b. szav : Pósa Lajos: A lepke. 4. A nap jelentőségét ismertette Vánkos Jenő tanár. 5. Tátrai László I./c. szav.: Sugár B.: Mindnyájunk édesanyja. 6. Édes anyám is volt nekem, tanulók éneke. 6. Madarak és fák napja. Tanításunk egész folyama alatt gondot fordítottunk arra, hogy az ifjúság a madarak és fák védelmének gondolatát lelkébe vésse. Fákat, bokrokat — alkalmas terület hiányában — nem ültethettünk, de a növények és madarak védelmének szolgálatába kívántuk állítani növendékeinket azáltal is, hogy a III. és IV. osztályos tanulóink a kézimunka-órákon madárfészek-odukat készítettek, melyeket a gyümölcsöskertekben helyezünk el. Egy egész napot szenteltünk ennek az eszmének május 21-én a lazsnaki parkban tartott ünnepélyünkön, melyet a következő programmal tartottunk meg: 1. Himnusz, közének. 2. Domina Károly II./a. szav.: Benedek E.: Ne bántsd a fát. 3. A nap jelentőségét méltalta Parti Lajos tanár. 4. Simon Lajos III./a. szav.: Benedek E.: Ne bántsd a madarat. 5. Hiszekegy, közének. 7. Évzáró ünnepély, június 13-án. A fenti ünnepélyeken kívül okt. 31-én megtartottuk a takarékossági napot. Az osztályfőnökök magyarázták ,meg osztályaikban a nap jelentőségét. December 6-án a Kormányzó Úr Őfőméltósága nevenapján a tanulók istentiszteleteiken vettek részt. December 14-én, a soproni népszavazás 10. évfordulóján Vánkos Jenő tanár méltatta a „leghűségesebb város" e hazafias tettének jelentőségét. Május 27-én a könyvnappal kapcsolatban a magyar nyelv tanárai tartottak előadást az illető osztályokon az irodalom és a könyv szeretetének fontosságáról. Ez alkalommal méltattuk Arany János és Gyóni Géza költői munkásságát is. 14. Egészségi állapot. A lefolyt iskolai évben úgy a tanároknak, mint a tanulóknak egészségi állapota általában kielégítő volt A negyedik osztálynak egy kedves, szorgalmas, figyelmes tanulóját, Nagy Györgyöt az Ür március 21-én, rövid szenvedés után magához szólította. Osztálytársai meghatottan kísérték Kiskanizsán utolsó útjára. Ettől a szomorú esettől eltekintve, a növendékek között sem súlyosabb, sem általánosabb megbetegedés nem fordult elő; az előadások napokra sem szüneteltek. A tanári testület mégis résztvevő gonddal állapítja meg, hogy néhány szegény tanulón a kiadós táplálkozás s az egészséges miliő hiánya sorvasztó nyomokat hagy. Ezzel kapcsolatban egyre sürgetőbbé válik a humánus haladás egy iskolai követelménye: az iskola-orvosi intézmény megvalósítása. Az iskola egészségügyi felügyeletét dr. Goda Lipót tiszti főorvos úr látja el. Nevére, személyére a legmélyebb hálával gondolunk mindenkor, mert önzetlenül áll bármely pillanatban kis gyermekeink rendelkezésére. A főorvos úr ez év folyamán kétszer vizsgálta meg hivatalosan az intézetet, szept. 22-én és április 13-án. Semmi ragályos, fertőző betegséget nem talált. E hivatalos látogatások mellett igen sok esetben nyújtott teljesen díjtalanul apró segélyeket 300 gyermek között mindig előfordúlható gyanús esetekben vagy rosszulléteknél. 15. Hivatalos iskolalátogatásban ezen tanévben nem volt szerencsénk. 16. Az iskola jótékonysága. Kis gyermekeinknek, kik legnagyobb-részben maguk is szegények, minden évben gyönyörű és megható buzgósága az, hogy karácsonytájt és húsvét előtt kézimunkáik javát a náluk még kisebb és szegényebb napközi otthonbeli kisgyermekeknek készítgetik és gyűjtögetik. Az idén is kosárszámra hordták a szociális misszió társulat karácsonyfája alá kézimunkáikat, nemes versenyre kelve, hogy ki tud többet és szebbet adni. Ugyanilyen szeretettel vállalkoztak az első felkérésre arra, hogy a kórház-kápolna tombolája számára egész halom hasznos kézimunkát, illetve játékot készítsenek. 17. Iskolánk jótevői: Bogyay Leontin úrnő, kiskomáromi lakos, 7 darab igen szép és értékes kitömött madarat ajándékozott iskolánknak. Schütz Sándor és Fia helybeli divatáruház 1 drb. 10 koronás aranyat ajánlott fel érdemes tanuló jutalmazására. Ugyancsak érdemes tanulók jutalmazására adományoztak még: Zalamegyei Gazdasági Takarékpénztár R.-T. 20 pengőt, a Dunántúli Gazdasági Szeszgyárosok Szeszfinomító R.-T. 15 pengőt, Nagykanizsai Takarékpénztár 20 pengőt, Nagykanizsai I. és II. sz. postahivatal 10 pengőt, Schless Testvérek könyvkereskedés 3 drb., Fischel-könyvkereskedés 5 drb., Mair József könyvkereskedés 2 drb. jutalomkönyvet. Fogadják a nemesszivü adakozók e helyen is hálás köszönetünk nyilvánítását. 18. Jutalmazások. 10—10 P jutalomban részesül Gödri István I./b., Sieger Lajos II./a., Friskó Imre II./b., Bakos István IV., Detrich Dezső IV. 5—5 pengőt kapnak Bognár József I,/b., Hajmássy Márton l./c., Hautzinger Pál II./b., Jámbor József II./b. és Hegedűs Károly II./b. oszt. tanulók. Jutalomkönyvet kap Gerócs István I./a., Szentiványi Árpád I./a., Frühwirtth Ferenc I./b., Hauk János I./c., Káldi János I./c., Hegedűs Ferenc II./a., Tütő László II./b., Donát István III./a., Nóvák Sándor lll./b., Tölösi Horváth József IIL/b. és Túri László IV. o. tanulók. Önképzőkört munkásságuk elismeréséül Hajmássy Lajos IV., Tóth Sándor IV. és Simon Lajos III./a. oszt. tanulók könyvjutalmat kapnak. 19. Magánvizsgálatok ez évben kétszer voltak. Dec. 14—19. napjain 2 tanuló tett sikeres vizsgálatot, a tanévvégi vizsgálatra 15 tanuló nyert engedélyt. 20. A tanév befejezése. A tanévet június 3-tól 10-ig előre megállapított rendben lefolytatott összefoglalásokkal fejeztük be. Június 13-án hálaadó istentisztelet után záróünnepélyt tartottunk, kiosztottuk a bizonyítványokat és a jutalmakat. II. A tanári testület. Sorszám Név, alkalmazásának minősége, képesítése Mely tantárgyakat tanitotta, melyik osztályban? Heti óraszám Miőta tanit Jegyzet ennél az iskolánál összesen hány éve? 1 Somogyi Imre igazgató nyelv., történettudomány magyar I. c közgazdaságtan IV. 7 1924 IX. 1. 40 Bútorzat és felszerelések őre 2 Bittera Béla igazgatóhelyettes mennyiségt, terniészettud. számtan I. b, II. b, III. b fizika III. b mezúgazdaságt. IV. 16 1920 IX. 1. 35 Tanári könyvtár őre 3 Deák István rendes tanár nyelv., .történettud. magyar I. b, III. a, b történelem IV. földrajz II. a ének I. b, c 20 1919 X. 12. 16 I. b) o. főnöke, cserkészparancsnok 4 Horváth Béla óradíjas helyettes tanár földrajz, term.-rajz, kémia, torna testgyakorlás és sport minden osztályban 25 1928 IX. 26 6 Tantestületi jegyző, tornafelszerelések őre, sportvezető tanár 5 Kerezsy Géza helyettes tanár földrajz, természetrajz (középisk.^ magyar IV. földrajzi, a, II. b, Ill.a, IV. mezőgazdaságt. III. a, b kézimunka II. b, III a,b,IV. 20 1927 IX. 1. 7 III. a) o. főnöke, földrajzi és kézimunkaszerek őre 6 Ketting Ferenc rendes tanár rajz, ének rajz I.a,b,c, Il.b. IH.a.b, IV. karének 22 1919 III. 24. 24 Rajzszertár őre 7 Kiss Olga rendes tanár nyelv., történettud. német I. a, b, II. b, III. b történelem II. a, III. a, b 20 1925 IX. 1. 15 III. b) o. főnöke, történelmi felszerelések őre 8 Lehoczky Emília óradíjas helyettes tanár mennyiségtan, fizika, vegytan, francia ny. számtan I. a fizika III a mezőgazdaságt. I. a, b kézimunka I. a, b, c, II. a természetrajz I. b 20 1927 IX. 24. 5 I. a) o. főnöke, fizikai szertár őre 9 Marinovics Alajos rendes tanár nyelv., történettud. magyar I. a, II. a, b történelem II. a földrajz I. c ének I. a, II. a 20 1919 X. 9. 25 II. a) o. főnöke, Önképzőkör tanárelnöke 10 Parti Lajos rendes tanár mennyiségt., természettud. számtan III. a, IV. természetrajz I. a, II. a egészségtan IV. rajz II. a ének III. a, IV. 20 1925 II. 1. 25 IV. o. főnöke, természetrajzi szerek őre, ifj. könyvtár kezelője 11 Partiné Györké Mária rendes tanár mennyiségt., természettud. számtan I. c, II. a vegytan IV. mezőgazdaságt. I. c, II.a,b természetrajz I. c, II. b 20 1925 III. 1. 21 I. c) o. főnöke, vegytani szerek őre 12 Vánkos Jenő rendes tanár nyelv., történettud német I. c, 11. b, III. a, IV. földrajz I. b, III. b ének II b, III. b 20 1922 I. 1. 22 11. b) o. főnöke, segélykönyvtár kezelője, Ifj. Vöröskereszt vezetője 13 Ardai Simon óradíjas hitoktató izr. hittan az összes osztályokban 8 14 Gazdag Ferenc püspöki biztos, hittanár róm. kath. hittan az összes osztályokban 16 15 Horváth Olivér ág. h. ev. lelkész ev. hittan az összes osztályokban 2 16 Kádár Lajos ref. lelkész ref. hittan az összes osztályokban 2 II. oszt. altiszt: Németh István. 16 III. Szertárak gyarapodása. Az 1931/32. tanév folyamán szertáraink a következő felszerelésekkel gyarapodtak: Bútorzat: 3 drb. faliszekrény a kézimunka-terem számára. Természetrajzi szertár: 7 drb. kitömött madár, Bogyay Leontin úrnő ajándéka. Földrajzi szertár: 6 drb. térkép. Mennyiségtani szertár: 4 drb. táblaháromszög, 3 drb. táblakörző, 1 drb. táblaszögmérő. Tanári könyvtár: Jancsó: Emlékkönyv, Grabovszky: Tudomány és honvédelem 5 füzet, dr. Balogh: Szolnok és környéke, Veszprémy: Thaly Kálmán védelme, Győri V.: A polgáriskola gondolatának kialakulása, Győri V.: Polgári isk. közlönyök ismertetése, Sághelyi: A magyar polgári isk. 60 éves múltja, Kaán K.: Természetvédelem és a ter. emlékek, Kratofil D.: Módszeres dolgozatok, Légrády Ottó: Igazságot Magyarországnak, Harmadik Egyetemes Tanügyi Kongresszus Naplója 2 füz., Nemzetek Szövetsége (Belügyminiszter úr ajándéka), Budapesti Szemle V. K. M. ajándéka, Minerva V. K. M. ajándéka, Magyar Nyelv, Magyarosan. A háború alatt és a háborút követő szomorú időkben szertáraink sokat szenvedtek. Most folynak a selejtezési, rendezési, értékelési munkálatok, azért az állomány darab-és értékszerinti feltüntetése most még lehetetlen. 17 IV. A rendes tanulók névjegyzéke és általános osztályzata. I. A) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Lehoczky Emília. Bakó Gyula Balogh József Bedő Ferenc Böjti Ferenc 5 Csányi Jenő Deák Ferenc Faics Ferenc Felker László Gáspár Lajos 10 Gerócs István Harangozó György Horváth Ferenc Horváth Gyula Horváth Károly 15 Kanizsai László Kluger József Kobn Dezső Lukács István Mandler László elégs. elégs. elégs. elégs. elégs. jó elégt. elégs. elégs. jó elégs. elégs. elégs. elégs. elégs. elégs. elégt. jó jó 20 Mikó Imre Nagy Antal Németh István Németh Lajos Óhidy István Pintér István Polán István Reisz György Skopál István Surugli János Szabadi István Szalóky Lajos Szentiványi Árpád Tánczos Ferenc Tánczos József 35 Varga Ferenc Vida István kim. Wilcsek Lajos 25 30 jo jó elégs. elégs. elégs. elégs. elégt. elégs. elégs. elégs. jó jó jó jó jó elégs. elégs. Összesen 37. I. B) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Deák István. Antal Jenő Ács József Ágoston Ferenc Balogh József kanizsai. 5 Bergmann István Bognár József Csuti István Faics Tibor Frűhwirt Ferenc 10 Gasparics Lajos Gödri József Hajdú Ferenc Hollósi János Horváth Ferenc gelsei 15 Horváth Imre Horváth Lajos Jakab Károly Kapcsándi Mihály elégs. elégs. elégt. elégs. elégs. jeles jó elégs. jó jó jeles jó elégt. elégs. elégs. elégs. elégs. elégs. Kele József 20 Kukola Ferenc Lakatos Géza Lehel László Mózsi György Nagy Gyula 25 Németh István Németh János Oláh László Pap János Péter György 30 Szarka János Szedonya Lajos Szmodics Ferenc Tófejű László • Varga Gyula 35 Weisz Ferenc Zuics János Összesen 36. elégs. elégs. elégt. elégs. elégs. jó elégs. elégs. elégt. elégs. elégs. elégs. elégs. jó elégt. elégs. jó jó xo I. C) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Partiné Györké Mária. Anlauf Péter elégs. Horváth József jó Auer Mátyás elégs. jó Káldi János jó Bakó László 20 Kis Ferenc elégs. Balázs János elégs. elégt. Krémer István kim. — 5 Balog György Lakatos József elégs. Baranyai Péter elégs. jó Molnár Kálmán elégt. jó Berghofer Gyula Nagy Zoltán Bertalan József elégs. 25 Neusinger Béla elégs. Bodó István elégs. Penzár László elégs. jó 10 Bozzai István elégs. Prastyik Károly Fülöp Alajos elégs. Schluitner József elégs. Garay Árpád jó Szarjas Ferenc jó Gyöngy Géza elégt. 30 Tátrai László jó Hajmási Márton jeles Thumerer Mihály jó 15 Hauk János jeles elégs. jó Vinhoffer István elégs. Horváth Ferenc Antal Zábráki Jenő elégs. Horváth István Összesen 33. H. A) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Marinovics Alajos. Abramovics László elégs. Kotor György kim. — Altmann József elégs. jó Kovács Kálmán elégs. Bekő József 30 Krakovics Sándor elégs. Biczó Ferenc elégt. Kranitz Antal elégs. 5 Borbély Imre elégt. Magyar Miklós elégs. Bődör Gyula elégt. Major Gyula jó Csire István elégs. Malek József Csóka János elégs. 35 Mátrai Nándor elégs. Dancs József — Molvarec István elégt. 10 Domina Károly jeles Paier Ignác jó Feiler István elégs. Pataky Lajos elégs. Hahn József elégs. Poszavecz János elégs. Hardi József elégt. jó 40 Rohs Zoltán elégs. Hechenberger István Schlesinger László elégs. 15 Hegedűs Ferenc jeles Sieger Lajos jó Hield Ferenc elégt. Simon Nándor jó Hirt Ferenc elégt. jó Sipos Lajos elégs. Horváth Ferenc 45 Soós Kálmán elégs. Horváth János jó Szerecz Lajos jó 20 Horváth József jó Szukics Géza elégt. Kalinics Sándor jó Tomasits Ferenc elégt. Kalmár Lajos elégs. Torma Pál elégt. Karakai István elégs. 50 Tóth Pál elégs. Kemendi József elégt. Tulezi László jó 25 Kis Lajos elégs. Varga György elégs. Kocsis István elégt. Weisz Andor jó Konkolyi István elégs. Wollák Sándor elégt. Összesen 54. II. B) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Vánkos Jenő. 19 Andri György Ágoston Gyula Babos Gyula Cziráki József 5 Dervalics István Fartig Károly Friskó Imre Gellén Sándor Gerencsér István 10 Göndics István Hajmási István Hajraássy József Hautzinger Pál Heffer István 15 Hegedűs Károly Heringh Lajos Horváth Ferenc Horváth Géza Horváth György 20 Horváth Jenő Horváth József, János fia Horváth József, Lajos fia Illés József Imrei László 25 Jankovics Károly Jámbor József Kálovics Ferenc Kárpáti József Jó elégt. elégs. elégs. elégt. jó jeles jó elégs. elégs. jó jó elégs. jó elégs. elégs. elégs. elégt. elégt. elégs. elégt. elégs. elégs. elégt. jó elégs. elégs. Keglevics Viktor 30 Keszericze Kálmán Kollár Sándor Kocsis Géza Ligeti Gyula Magyar Antal 35 Marton Imre Mayerhofer Emil Miklics György Miilei Ferenc Mózsi Ferenc 40 Németh Pál Oparnicza Sándor Sasvár József Sgánetz János Skrilecz László 45 Sós Imre Szomolányi Károly Szűcs István Takács Ferenc Talabér András 50 Tálosi Sándor Tóth Ferenc Tóth István Tőke Ferenc Tiitö László 55 Zuics István Összesei! 55. III. A) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Kerezsy Géza. Babos László kim. Baj István Baranyai Győző Bánóczy László 5 Bedő József Benczik József Borsos Ferenc Buncom Imre Csányi Imre 10 Csizmadia János Domán Kálmán kim. Donáth István Furmen Jenő Gubics Gyula 15 Guczogi Ferenc elégs. elégt. elégt. elégt. elégs. elégs. elégt. elégs. jó jeles elégs. elégs. jó Harcz Lajos Horváth János Liszkay Horváth József (kanizsai) Horváth J ózseí (szentmihályi) 20 Horváth Károly Horváth László Jaberics Imre Kaszás László Kiss Géza 25 Kiss László Koch János Laky Ferenc Lieb Gyula Molnár János 30 Nagy József elégt. elégt. elégs. elégs. jó elégs. jó elégs. elégs. jó elégs. elégs. elégs. elégs. elégs. jó elégs. elégs. elégs. elégt. elégs. elégs. jó elégs. jeles jó jó elégs. elégs. elégt. elégs. jó elégs. elégt. elégs. elégs. jó elégs. elégs. elégs. elégs. zu Nyirő László jó Tiszai János .10 Pulay József elégs. 40 Tóth Ernő jó Rihó József elégs. Tóth Károly elégs. Salamon József elégt. jó Varga István kim. — 35 Simon Lajos Varga József elégt. Steiner István elégt. Veisz Imre elégt. Szakonyi István elégs. 45 Waehsler Tibor elégt. Szakonyi József jó Összesen 15. III. B) OSZTÁLY. Osztályfőnök: Kiss Olya. Összesen 46. Baj István jó Kövesi József elégs. Bedenek György elégs. 25 Kremsner Gáspár elégs. Biliege János jó Laky Imre elégs. Bogdán Gyula elégt. Nagy János jó 5 Bődör István elégt. Nagy Lajos jó Czinki István kim. — Németh Ferenc jó jó jó Czoller István jó 30 Németh Károly Czulek István elégs. Nóvák Sándor Csanádi Antal elégs. Paragi István elégs. 10 Felde János elégt. Parragi László elégt. Gábor László elégs. Sabján István elégt. Harsányi Miklós jó 35 Sajni József jó Hegedűs Gyula jó Salamon Ferenc elégt. Horváth Ferenc elégs. Somogyi Lajos elégs. 15 Horváth János jó Süslecz Gyula elégs. Horváth József (kanizsai) elégs. Szakács József jó Horváth József (tölösi) jó 40 Tavaszi Béla jó Horváth Lajos elégs. Tadler Mihály elégs. Ifcsics Ferenc elégs. jó Temesvári Károly elégs. 20 Jakabfi Ferenc Tóth Ferenc — Kelemen Ferenc elégt. Varga István elégt. Kovacsics Vilmos elégt. 45 Varga József elégs. Kovács Károly jó Vidovics Károly elégs. 21 IV. OSZTÁLY. Osztályfőnök : Parti Lajos. Összesen 48. Anek György jó 25 Kolarics István elégs. Bakos István jeles Kovács Lajos elégs. Belloni Sándor László elégt. Kőszegi János elégs. Bencsik László elégs. Lovrek Ottó Ferenc jó 5 Béry József elégs. Nagy György, meghalt Csányi József elégt. 30 Nagy Lajos jó Csere Sándor elégt. Németh József László elégs. Detrich Dezső jeles Nóvák Ferenc elégs. Deutsch György elégt. Ötvös Antal elégs. 10 Dömő Ferenc elégs. Papp Imre jó Erdélyi János jó 35 Pap István elégs. Gábor Gusztáv Jenő elégs. Péter Pál Jenő jó Gál József elégt. Popesnyák Lajos jó Gozdán József elégs. jó Singer Ferenc elégs. 15 GyarmatiFerencLászló Sneff István elégs. Hajmássy Lajos elégs. 40 Szabó József, barcsi kim. Hauer János elégt. Szabó József, hahóti elégs. Hegyi Ferenc elégt. Tanczenberger Lajos elégs. Hermánn József elégt. Tóth Sándor jó 20 Horvát József elégs. Török Péter elégs. Horváth Lajos elégs. 45 Turi László jó Juhász István elégs. Vancsura István elégs. Kiss Mihály elégs. Vida Sándor kim. — Klicserics István elégs. Virág Ede elégt. V. Statisztikai kimutatás A) a rendes tanulók létszámáról Sorszám j C i m Osztályok Összesen [ a) I b) I c) II a) II b) III a) [II b) IV 1 Beiratkozott .......................... 37 36 33 54 55 45 46 48 354 2 3 Kimaradt ... ......... ... ......... ... ... Meghalt .......................- ...... A tanév végéig járt .................... 1 36 36 1 32 1 53 1 54 3 42 1 45 2 1 45 10 1 343 A tanév végéig járt tanulók közül Helybeli ......... ... ............ Zalamegyei ..................... Más megyebeli ... ... ... ......... Szülője elcsatolt területen lakik ...... 26 3 7 26 6 4 19 6 7 40 7 6 34 14 6 29 8 4 1 34 4 7 35! 5 5 243 53 46 1 4 Vallás szerint Róm kath...................... Református ..................... Ág. h. ev...................... Izraelita ...... ...... ... ......... 29 1 1 5 36 32 41 1 5 6 54 37 1 1 4 45 4<J 1 2 314 4 8 17 5 Anyanyelv szerint Kor szerint Magyar ........................ Német ........................ 36 36 32 53 53 1 42 45 45| 342 1 6 1921. évben született ............... 1920. „ „ ............... 1919. „ „ ............... 1918. „ „ ......... ...... 1917. „ „ ............... 1916. „ „ ............... 1915. „ „ ............... 10 17 6 3 15 14 7 10 15 7 20 19 12 2 19 25 9 1 17 9 8 8 13 17 1(1 4 1 8 24 0 4| 35 85 94 58 45 21 5 7 8 A tanulás eredménye s/erint Az oszályt sikerrel végezte ......... Javitóvizsgálatot tehet ............ Az osztályt ismételSeti ............ Nem osztályoztatott ............... 33 3 31 4 1 29 3 38 11 2 2 44 6 3 1 31 8 3 34 9 1 1 36 8 1 276 52 11 4 Mulasztások Igazolt óramulasztások száma......... Igazolatlan óramulasztások száma...... 1185 9511 729 1 15 1359 1J3Ü 14) 36 1513 786 12 2S32 1 18185 78 Kisbirtokos, bérlő.................. _ _ 1 7 3 5 3 19 Kisbirtokos, napszámos ............ 2 3 2 — 2 2 — — 11 Egyéb önálló őstermelő ............ — 1 — 1 — — — — 2 Gazdasági tisztviselő............... — — — — — 1 — — 1 Gazdasági segédszemély ............ — — — 1 3 1 4 — 9 Földművelési napszámos ...... ... ... 3 2 — — — — — 3 8 Kisiparos........................ 16 8 S 16 6 7 5 8 74 Ipari segédmunkás ...... ......... — 1 — 2 4 1 3 1 12 Ipari napszámos .................. — — 1 — 1 — — — 2 Kiskereskedő ... .................. 4 •1 — a 2 4 2 ! 17i Kereskedelmi segédszemély ......... — — 1 — 1 — — — 2 A szülők Közlekedési kisvállalkozó............ _ 1 — — _ 1 — — 2 foglalko- Közlekedési tisztviselő ............ — — 1 __ — — 1 — 2 zasa Közlekedési segédtiszt, altiszt... ... ... 5 7 5 16 8 12 12 16 81 szerint Közlekedési napszámos ............ — — — — 3 — — 3 Köztisztviselő..................... _ — 1 — 1 — 2 Pap, tanár, tanító.................. _ — 1 — t — — — 9! Másféle értelmiség ........ .. ... — 1 — — — — l| Közhivatalokban alkalmazott altiszt ... í 5 1 1 .1 2 1 19, Katonatiszt, tisztviselő ............ _ 1 1 Katona altiszt .................. 1 2 2 fi 1 1 13 Nyugdíjas köztisztviselő ........... - — 1 1 — — — 2 Egyéb nyugdíjas tisztviselő (ipari, keresk.) 1 — 3 3 7 Nyugdijas altiszt, szolga ............ 1 í A 6 fi 6 9 35 Különböző napszámos............... 1 i. 2 3 1 3 2 15 Házi cseléd ... .................. 1 1 — — l1 B) Kimutatás a tanulmányi eredményről. Osztályok I. A) I. B) I. C. n. a) II. B) m. A) III. B) IV. Összesen Osztályzatot nyert tanulók száma 36 36 32 5, 53 42 44 45 339 "53 Általános jeles............ _ 2 2 2 2 1 2 11 o jo ............ 11 9 11 13 12 10 17 10 93 elégséges ...... 22 20 16 23 30 20 17 24 172 S Javithat ............... 3 4 3 11 6 8 9 8 52 s Az osztályt ismételheti...... — 1 — 2 3 3 1 1 11 1 -w cs a> Példás.................. 22 32 30 25 46 32 34 35 256 Bfaj « 05 jó..................... 14 4 2 • 26 5 10 10 10 81 Tűrhető ............... — — — 2 — — — 2 Tanulásbeli eredmény Jeles Jó Elégséges Elégtelen Jeles Jó Elégséges Elégtelen 1 Jeles Jó Elégséges Elégtelen Jeles 1 Jó Elégséges Elégtelen Jeles | Jó Elégséges Elégtelen Jeles Jó Elégséges Elégtelen Jeles Jó Elégséges Elégtelen Jeles 1 Jó Elégséges Elégtelen Vallástan .................. 8 17 11 10 12 14 8 11 13 8 23 20 14 18 21 6 15 21 13 16115 5 18 22 — Magyar nyelv ............... — 12 23 1 5 10 20 1 2 16 12 2 2 13 30 6 1 13 33 6 2 14 21 5 2 16|22 4 6 19 19 1 Német nyelv.................. — 16 19 1 3 7 26 3 9 18 2 2 15 32 2 3 10 35 5 1 12 24 5 — 18.26 — — 9 32 4 Történelem .................. — — — — — — — — — — — — 3 22 24 2 1 2626 — — 13 39 — 3 1526 — 3 17 22 3 Földrajz..................... 6 11 17 2 3 6 26 1 3 13 15 1 4 13 27 7 10 19,20 4 2 17 19 4 1 1526 2 10 19 16 Mennyiségtan ............... 3 9 23 1 3 10 19 4 2 13 17 — 1 10 32 8 3 2027 3 5 12 23 2 1 13 27 3 3 11 28 3 Természetrajz .............. 5 21 10 — 4 18 14 — 4 17 11 — 5 30 16 — 6 26 21 - — — — — Vegytan..................... — — — — 3 13 29 — Természettan ......... ... ... •-t 10 25 \\ 14 24 7 27 11 — 7 22 16 — Mezőgazdaságtan............... 8 15 13 — 6 20 10 — 10 15 7 — 3 22 24 2 5 25 23 — 10 22 10 — 14 25 5 — 6 19 19 I Enek........................ 3 16 17 — 8 18 10 — 12 13 7 — 8 29 14 — 13 25 15 — 12 21 9 — 6 26 11 1 29 11 5 —1 Rajz........................ 2 15 18 1 2 14 18 2 3 13 16 — 3 15 33 — 5 15 31 2 3 17 20 2 2 17 24 1 5 20 19 11 Testgyakorlás ............... 6 8 21 Imi 9 12 14 Imi 2 7 21 ím? 8 10 28 Im.í 4 19 28 lm? 6 10 23 M 6 10 26 lm? 12 13 17 Im.T Kézimunka .................. 5 16 15 - 3 19 14 — 12 16 4 — 5 28 18 — 11 24 18 —- 18 16 8 — 9 15|20 — 27 10 8 — 24 VI. A jövő iskolai évre vonatkozó értesítés. Beírás június hó 14-én és 15-én, a pótbeírás szept. 6-án és 7-én délelőtt lesz. Felhívom a helybeli szülők figyelmét, hogy a polgári iskola 1. osztályába készülő fiaikat június 14-én vagy 15-én okvetlen beírassák, mert különben könnyen kiszorulhatnak az iskolából. Beírásra el kell hozni minden tanulónak a születési anyakönyvi kivonatát, előző évi iskolai bizonyítványát, újraoltási bizonyítványát. Közszolgálati alkalmazottak gyermekei, hogy kedvezményben részesülhessenek, a szegénységi bizonyítvány mellett azt is tartoznak igazolni, hogy a szülő a gyermeke után családi pótlékot vagy nevelési járulékot élvez. Fizetendő díjak összege (felvételi, tandíj, mellékdíjak, fűtés és fentartási díj) az összes osztályokban 46 P. Közszolgálati alkalmazottak és 75— 100%-os hadirokkantak gyermekei, továbbá a hadiárvák, ha vagyontalansági bizonyítványuk is van és ha iskolai bizonyítványuk legalább elégséges, 14 pengővel kevesebbet fizetnek. A beírásra minden tanuló hozza magával a „Polgári iskolai ellenőrző és értesítő könyvecskét", amely a helybeli könyvkereskedésekben 40 fillérért kapható. Tandíjmentességért csak általános jeles vagy jó bizonyítvánnyal lehet folyamodni, amely mellé szegénységi bizonyítvány is csatolandó. Testgyakorlás (esetleg a rajzolás finomabb kivitele) alól való felmentésért szintén a beíráskor kell folyamodni; az ilyen folyamodvány mellé orvosi bizonyítvány kell. Ha a folyamodvány mellett szegénységi bizonyítvány is van, akkor bélyegmentes; ha azonban csak vagyontalansági bizonyítvány van csatolva, akkor a folyamodványra 2 P, a mellékletekre is megfelelő (de legalábbis 20 f mellékleti) okmánybélyeg ragasztandó. Azok a tanulók, akik javítóvizsgálatra utasíttattak, bizonyítványaikat aug. 15-ike előtt az igazgatónál adják be. A javító vizsgálatra szept. 5-én reggel 8 órakor kell jelentkezni. VII. Tantervkülönbözeti vizsgálat. Azok a tanulók, akik az elemi isk. V. vagy VI. osztályának sikeres elvégzése után a polgári iskola II. (esetleg III.) osztályában, avagy a gimnázium, reáliskola vagy reálgimnázium alsóbb osztályából a polgári iskola megfelelő felsőbb osztályába óhajtanak átlépni, tantervkülönbözeti vizsgálatot tartoznak tenni. Ezen vizsgálat engedélyezéseért július 15-e előtt kell folyamodni, melyre nézve az igazgató az érdeklődőknek felvilágosítást ad. Vizsgadíj 20 (A vizsgálat tárgyát és anyagát lási a VIII. pontnál.) VIII. Tantervkülönbözeti vizsgálat tárgya és anyaga polgári fiúiskolába való átlépés esetén. Az iskola és osztály, amelyikből át kiván lépni a tanuló A polgári iskola melyik osztályába Vizsgázik a polgári fiúiskolában n Elemi | iskola v.-vi. II. Magyar Német Számt.-mértan I. oszt. tananyagából VI. III. Magyar Német Számt.-mértan Történelem I. és II. oszt. tananyagából II. o. ta.-ból |i Gimnázium Ír \' l| I. II. II. Német \\ 1 o tan-Mezőgazdaságt. \\ an,?a„ából Kézimunka j anyaSaD01 MS„Am, ¿c állattan • Ides™ világrészben emlísök. Madarak (házi szárnyasok kivé- iNoveny- es anauan. te|év8l) Hü||ski kÉlél|Peki halak III. Német Történelem Mezőgazdaságt. Kézimunka 11. o. tananyaga I. és II. oszt. tananyaga III. IV. KSf 1 Hl. o. tan-Ének / anJaSa Történelem II. o. tananyaga Mezőgazdaságt. \\ I., II., III. o. Kézimunka J tananyaga Reálgimnázium vagy reáliskola I. II. Mezőgazdaságt. \\ I. oszt. tan-Kézimunka i anyagából MMirónir óo állattan • Idegen világrészbeli emlősök. Madarak (házi szárnyasok kivé- iMovtny- es dnauan. te||W) Hüllijki kétéltiieki II. III. Történelem II. o. tan.-ból Mezőgazdaságt. \\ I., 11. o. tan-Kézimunka / anyagából III. IV. Magyar Ének Történelem Mezőgazdaságt. Kézimunka III. oszt. ( tananyaga II. o. tananyaga 1 I., II, III. 0. tananyaga Megjegyzés: A gimnáziumban a németet a II. osztálytól tanulják, azért a gimnáziumból a polgári iskolába átlépőknek az előző osztály anyagából vízsgázniok kell. — Enek a középiskolák III. osztályában nem kötelező, azért kell a IV. osztályba lépőknek vizsgázni. 26 IX. Tájékoztató a magántanulóknak. Magánvizsgálat karácsonykor és a tanév végén van; szeptember első napjaiban is, de ekkor kizárólag azok részére, akik tanulmányaikat — miit rendes tanulók — kivánják folytatni. Magánvizsgálati engedélyért a budapesti tankerület polgári iskolának királyi főigazgatójához Budapest kell folyamodni, és a kérvényt 30 P 50 f (kérvénykezelési díj l-50 P, tandíj 29 P) készpénz lefizetése mellett az iskola igazgatójánál kell benyújtani, még pedig július 15-ike, október 1-je vagy április 1-je előtt. A később érkező, vagy közvetlenül a kir. főigazgató úrhoz benyújtott kérvények tárgyalás nélkül visszaadatnak. A 15 évnél idősebb, vagy az elemi isk. VIII. osztályát sikerrel végzett magántanulók a kir. főigazgató Úrtól engedélyt nyerhetnek arra, hogy a polg-isk. I. oszt. tantárgyaiból sikerrel letett magánvizsgálat után nyomban vizsgálatot tehessenek a II. osztályról is. A tanköteles korban levő tanulóknál a 2 P okmánybélyeggel ellátott folyamodvány mellékletei: a) a tanuló születési anyakönyvi kivonata, b) legutolsó iskolai bizonyítvány, (ha a tanuló ismétlő, akkor az előző osztály bizonyítványa is). c) a lakóhely elöljárósága által kiállított, hiv. iktatószámmal is ellátott bizonyítvány arról, hogy a tanuló mióta lakik a községben, a tanulónak szülei (gyámja) mivel foglalkoznak, s a gyermek szülői gondozás alatt áll, nyilvános tanintézetbe nem jár. d) ha a tanulásban megszakítás van, igazolandó, hogy ezen idő alatt a gyermek mivel foglalkozott. A 15 évnél idősebb folyamodó mellékeljen: a) születési anyakönyvi kivonatot, b) legutóbbi iskolai bizonyítványt, c) elöljárósági bizonyítványt lakóhelyéről, illetőleg arról, hogy legalább hat hónapja lakik a községben, ahonnan folyamodik, d) szabályszerűen kiállított bizonyítványt arról, hogy az iskola elhagyása óta a folyamodás beadásáig hol és mivel foglalkozott, mi a jelenlegi foglalkozása, e) hatósági bizonyítványt erkölcsi magaviseletéről. Ha a kérvény mellett szegénységi bizonyítvány van, akkor bélyegmentes, de ha csak vagyontalansági bizonyítvány csatoltatnék, akkor nem csak a kérvényre kell 2 pengős okmánybélyeg, hanem az összes mellékletek is a szabályszerű bélyeggel látandók el. A különben bélyegmentes okmányokra 20 filléres mellékleti bélyeg ragasztandó. A közhivatalokban alkalmazott folyamodók kérvényeiket csak felettes hatóságuk útján juttathatják az iskola igazgatójához. Az államvasuti alkalmazottak az üzletvezetőség hozzájárulásával folyamodhatnak, kérvényeiket szintén az igazgatósághoz kell beadni. Ha a folyamodó más megyei, akkor hatóságilag azt is igazolni kell, hogy lakóhelye a megyebeli polgári iskolától messzebb fekszik, vagy az nehezen közelíthető meg. A vizsgálat írásbeli és szóbeli. Az írásbeli a szóbeli vizsgálat előtt, rendszerint 4—5 nappal, két délelőtt tartatik. Az a magántanuló, akinek kettőnél több írásbeli dolgozata elégtelen, szóbeli vizsgálat nélkül osztályismétlésre utasíttatik. 27 Ha a magántanulónak javítóvizsgálatot kell tenni, ebbeli szándékát a tanári testülethez intézett kérvényben terjeszti elő, még pedig a vizsgálat után 30 napon belül. Ezen a beadványhoz kell mellékelni az iskolai bizonyítványát is. A javítóvizsgálat rendes körülmények között a legközelebbi magánvizsgálat alkalmával (karácsonykor vagy a tanév végén) tartatik meg. A magánvizsgálatok összes díja 88 P 60 f. Ebből az összegből a folyamodvány benyújtásakor 30\'50 P lefizetendő, a többi pedig az írásbeli vizsgálat megkezdése előtt. A magántanuló lelkészétől hozott bizonyítvánnyal tartozik igazolni, hogy vallási kötelmeinek eleget tett. Különösen jegyezzék meg a magántanulók a következőket; Minden magántanuló köteles az írásbeli vizsgálat megkezdése előtt szabályszerű kimutatást beadni a magyar nyelvből és német nyelvből feldolgozott olvasmányokról és könyvnélkül megtanult költeményekről. Külön félíven legyen a magyarnyelvi és külön félíven a németnyelvi kimutatás. Ha a kimu-mutatás nem megfelelő, illetőleg nem kielégítő, akkor a tanuló nem tehet magánvizsgálatot. Az előírt követelmény a következő: I. A magyar nyelvből. Az I. és II. osztályos magántanulóktól megkövetelendő a tankönyvben levő különböző olvasmányok közül legalább 25-nek a tartalma, melyet röviden, és szabatosan kell elmondani. Könyv nélkül legalább 12 költeményt, köztük a Himnusz és a Szózat is. A III. osztályosok tanuljanak meg a stilisztikából legalább 15 olvasmányt, és a Toldi tartalmát egészen. Ezen kívül Jókaitól : A nagyenyedi két fűzfa, Kedves atyafiak, Kisfaludi Károlytól: Mátyás diák, Mikszáthtól: A néhai bárány, A kis csizmák, A ló, bárány és a nyul. Könyv nélkül legalább 12 költemény, köztük legyen a Toldi I. és IV. éneke, Himnusz, Szózat, Nemzeti dal. A IV. osztályosoknak elő van írva 10—12 különböző fajú olvasmány tartalma és 16—18 különböző fajú költemény könyv nélkül. II. A német nyelvből fel kell dolgozni minden egyes osztályban lehetőleg ugyanazokat a gyakorlatokat és olvasmányokat, amelyeket a rendes tanulók is feldolgoznak. Könyv nélkül meg kell tanulni az I. és II. osztályban 3—4 verset, a III. és IV. osztályban 5 verset. III. Megjegyzendő még: Nemcsak a szabadkézi, hanem a mértani rajzból is kell készülni. A diszítő írás is gyakorlandó. A 15 évnél nem idősebb tanulók minden tantárgyból kötelesek vizsgázni, az ének elméleti része is megkövetelendő tőlük. — Kézimunka alól csak a 18. életévet betöltöttek menthetők fel. — A leventekötelesek tornából is vizsgáznak. A IV. osztályosok a könyvvitelt az üzleteseményeknek megfelelő nyomtatványon gyakorolják. Fontos a helyesírás. 28 X. A vonattal bejáró tanulók figyelmébe! Középfokú iskolák vasúton bejáró tanulóinak utazás közben tanúsított magaviselete ellen igen sokszor jogos panasz merült fel. Abból a célból, hogy ezeknek a tanulóknak erkölcsi épsége megóvassék, és magaviseletük ne lehessen a felnőtt utasok szemében megbotránykoztató, a vasúton bejáró tanulók ügyében a vallás- és közoktatásügyi Miniszter Úr szigorú rendeletet adott ki, amelyből szükségesnek tartom a következőket közölni: 1. A vonattal való beutazás olyan nagy feladat elé állítja a tanulót, hogy annak káros következményei tagadhatatlanok. Egészségi, erkölcsi és tanulmányi szempontból egyaránt káros hatással van ez a tanulóra, azért csak azok vegyék igénybe a vonattal való beutazást, akik másként sehogy sem gondoskodhatnának az iskoláztatásról. 2. Vastúon való bejárásra csak jó magaviseletű tanulók nyerhetnek engedélyt az igazgatótól. Ezek is csak akkor, ha az otthonról való távollét nem halladja meg a 9 órát. Ennél hosszabb ideig tartó távollétre a Kir. Főigazgató Úr adhat engedélyt. 3. A bejáró tanulók a pályaudvartól az iskoláig és vissza zárt sorokban tartoznak menni az iskola szigorú előírása szerint és az erre kirendelt tanuló vezetése alatt. 4. A bejáró tanulók kötelesek a vasút igazgatósága részéről rendelkezésre bocsátott „tanulókocsiban" vagy „tanulószakaszban" utazni. Ha valamely vonatnál csak III. oszt. tanulókocsi vagy szakasz van, kötelesek ebben helyet foglalni, — még abban az esetben is, ha módjukban volna magasabb kocsiosztályt igénybevenni. — Más kocsiban a tanuló csak akkor foglalhat helyet, ha szülője vagy más felnőtt hozzátartozója kíséretében utazik. 5. A tanulókocsiban a dohányzás, kártyázás, vagy más szerencsejáték, a kocsik és berendezési tárgyainak rongálása, bepiszkítása, étel- és egyéb hulladékok elszórása, a folyosókor, való tartózkodás, futkározás, valamint a mozgásban levő vonatról való leugrás vagy arra való felugrás szigorúan tilos. 6. A fentiek betartására az igazgató által kirendelt felügyelő tanuló őrködik, akinek kötelessége az ellenszegülő tanulót az iskola igazgatójánál feljelenteni. Az olyan tanulótól, aki ellen harmadízben érkezik megokolt panasz, a „tanuló-igazolványt" meg kell vonni. Az ilyen tanulót szülei kötelesek a városban rendes szálláson elhelyezni, vagy pedig az iskolából kivenni. 7. Ha valamely tanuló nem utaznék a kijelölt tanulókocsiban, akkor a vonatkísérő kalauz joga és kötelessége őt erre felszólítani, szükség esetén tanulóigazolványának elkobzásával a legközelebbi állomás főnökénél — a fegyelmi eljárás megindítása végett — bejelenteni. 29 XI. Az 1932—33. tanévben használandó tankönyvek jegyzéke. I. osztály. Vallástanok: Róm. kath.: Nagyobb katekizmus. „ „ Jézusom, örömöm. Imakönyv. Ref.: Farkas B.: Az ó- és újszövetségi kijelentés. Ág. h. ev.: Bereczky S.: Ószövetségi élet- és jellemképek. Dr. Luther M. kiskátéja. Izr.: Gömöri Ármin: A zsidók története. Héber bibliai olvasmányok. I. rész. Gyulai-Gyurjács: Magyar olvasókönyv a polgári isk. I. oszt. számára. Magyar nyelvtan Magyar helyesírás szabályai a Magyar Tudományos Akad. kiadványa. Sághelyi-Koszó: Deutsches Leben I. Karl-Prochaska: Földrajz I. Cholnoky: Polgári iskolai földrajzi atlasz I. Stéger-Tíx: Számtan és mértan 1. Greguss P.: Az állatok és növények életmódja I. Jaszovszky-Barna: Mezőgazdasági és ipari ismeretek I. Tiboldi J.: Módszeres énekiskola I. II. osztály. Vallástanok: Róm. kath.: Dr. Pokorny: Bibliai történetek. „ „ Jézusom, örömöm. Imakönyv. Ref. Mint az I. osztályban. Ág. h„ ev.: Mint az I. osztályban. Izr.: Mint az I. osztályban. Gyulai-Gyurjács: Magyar olvasókönyv. „ „ Magyar nyelvtan II. Sághelyi-Koszó: Deutsches Leben II. Havas-Lóránd: Történelem a polgári isk. II. oszt. számára. Barthos-Kurucz: Történelmi atlasz I. Karl-Prochaska: Földrajz II. Cholnoky: Polgári iskolai földrajzi atlasz. Stéger-Tix: Számtan és mértan. Greguss: Az állatok és növények életmódja II. Jaszovszky-Barna-Horn: Mezőgazdasági és ipari ismeretek II. Tiboldi: Módszeres énekiskola II. Magyar helyesírás szabályai. Hivatalos kiadás. III. osztály. Vallástanok: Róm. kath.: Dr. Aubermann: Szertartástan. „ „ Jézusom, örömöm. Imakönyv. Ref. Rátz K.: Hit- és erkölcstan. Ág. h. ev.: Hetvényi L.: Keresztyén vallástan. Izr.; Bernstein B.: Zsidó vallástan. Héber bibliai olvasmányok. I. rész. Gyulai-Gyurjács: Stilisztika és olvasókönyv. Magyar helyesírás szabályai. Hivatalos kiadás. Lehr: Arany Toldija. Lux-Altai: Haus und Schule III. Havas-Lóránd: Történelem a polgári isk. III. oszt. számára. Barthos-Kurucz: Történelmi atlasz II. Karl-Prochaska: Földrajz III. Cholnoky: Polgári iskolai földrajzi atlasz. Stéger-Tix: Mennyiségtan a polg. isk. III. oszt. számára. Kedves-Magyar: Kísérleti fizika. Jaszovszky-Barna-Horn: Mezőgazdasági és ipari ismeretek III. Tiboldi: Módszeres énektan III. IV. osztály. Vallástanok: Róm. kath.: Dr. Aubermann; Egyháztörténelem. „ „ Varga: Jézusom, örömöm. Imakönyv. Ref.: Pataky: Mint a III. osztályban. Ág. h. ev.: Mint a III. osztályban. Izr.: Mint a III. osztályban. Glósz-Reőthy: Költészettan a polgári fiúisk. IV. oszt. számára. Lux-Altai: Haus und Schule IV. Havas-Lóránd: Történelem a IV. osztály számára. Barthos-Kurucz: Történelmi atlasz. Karl-Prochaska: Földrajz IV. Cholnoky: Polgári iskolai földrajzi atlasz. Szenes: Mennyiségtan IV. Jaszovszky MiklósÁsványtan és vegytan. Vitos-Jaszovszky: Élet- és egészségtani ismeretek a polg. fiúisk. IV. o. Kádár-Maróthy: Közgazdaságtan. Jaszovszky-Barna-Horn: Mezőgazdasági és ipari ism. IV. Tiboldi: Módszeres énekiskola IV. Magyar helyesírási szabálya. Hivatalos kiadás. Tartalomjegyzék. Oldal. Iskolánk 60 éves története ............................................................3 I. Az 1931/32. iskolai év története......................................................6 1. Javító és felvételi vizsgálatok ..........................................6 2. Beíratások ........................................................................6 3. A tanév megnyitása ......................................................6 4. Tandíjmentesség..................................................................6 5. Felmentések rendes tantárgyak alól....................................6 6. Tanári testület személyi változásai ....................................6 7. Az iskola tanulmányi és nevelési ügyei..............................6 8. Szülői értekezletek ............................................................7 9. Az iskola társadalmi tevékenysége ....................................8 10. Tanulmányi kirándulás......................................................8 11. Oktató filmelőadás............................................................9 12. Iskolai ifjúsági egyesületek működése: a) Önképzőkör ..................................................................9 b) Cserkészet........................................................................10 c) Ifjúsági vöröskereszt ......................................................10 d) Sportkör ........................................................................10 e) Takarékossági akció ......... -................................12 f) Segély könyvtár..................................................................12 13. Iskolai ünnepélyek ............................................................12 14. Egészségi állapotok............................................................13 15. Hivatalos iskolalátogatás ..............................................14 16. Az iskola jótékonysága......................................................14 17. Iskolánk jótevői ..........................................................14 18. Jutalmazások ..................................................................14 19. Magánvizsgálatok .............................. 14 20. A tanév befejezése ............................................................14 II. A tanári testület névjegyzéke és munkaköre ........................15 III. Szertárak gyarapodása ...... -..........................................16 IV. A rendes tanulók névjegyzéke .......-................................17 V. Statisztikai kimutatás a) a rendes tanulók létszámáról................................................22 b) a tanulmányi eredményről ................................................23 VI. A jövő iskolai évre való értesítés ..........................................24 VII. Tantervkülönbözeti vizsgálatok ................................................24 VIII. Tantervkülönbözeti vizsgálatok tárgya és anyaga ......... 25 IX. Tájékoztató a magántanulóknak................................................26 X. A vonattal bejáró tanulók figyelmébe .................. 28 XI. Az 1932/33. tanévben használandó tankönyvek jegyzéke...... 29 |