* Adobe Reader letöltése (PDF fájlokhoz)
7.52 MB | |
2018-11-08 09:42:10 | |
Nyilvános 358 | 1054 | Rövid leírás | Teljes leírás (182.59 KB) | A nagykanizsai M. Kir. Állami Gróf Zrínyi Miklós Polgári Fiúiskola értesítője az 1936-1937. iskolai évről. Az iskola fennállásának 65. évében. Közzétette: Szudey Géza az iskola ideiglenes vezetésével megbízott tanár. Nagykanizsa, 1937. Kiadta az iskola igazgatósága: Nagykanizsa, Zrínyi Miklós-u. 38. sz. 71847 Gutenberg és Délzalai Nyomda, Nagykanizsa A következő szöveg a füzetből keletkezett automata szövegfelismertetés segítségével: Csonka Magyarország — nem ország. Egész Magyarország — mennyország. A NAGYKANIZSAI M. KIR. ÁLLAMI GRÓF ZRÍNYI MIKLÓS POLGÁRI FIÚISKOLA AZ 1936-1937. ISKOLA! ÉVRŐL. AZ ISKOLA FENNÁLLÁSÁNAK 65. ÉVÉBEN. KÖZZÉTETTE: SZUDEY GÉZA az iskola ideiglenes vezetésével megbízott tanár. NAGYKANIZSA, 1937. Kiadta az iskola igazgatósága: Nagykanizsa, Zrínyi Miklós-u. 38. sz. 71847qutenbero es delzalai nyomda, nagykanizsa [K|V_98] Az Értesítő szövegében a hosszú magánhangzók feltüntetése nyomda-technikai ok (gépszedés) miatt maradt el. KJEV 98 ^2010 I. Az Európa-szerte megváltozott iskola-szellem a hazafias nevelés szolgálatában.*) A mai időket nagy történettudósunk, Hóman Bálint dr. »a világtörténet fordulópontjáénak minősili, hivatkozással a >világszerte észlelhető szociális, gazdasági, politikai és kulturális átalakulás«-nak hatalmas ütemeire. Ez a nagy átalakulási hullám — a nemzeti kulturális értékeken ál — utat nyit az egyes nemzetek jövőjét biztosító nevelési rendszer és iskola-szellem megváltoztatásához és a uemzeti igényeknek megfelelő fejlődéséhez. Ebben az emberiség egész lelkületéi és éleiét felölelő, nagy átalakulásban »a nemzeti önérzetnek és faji öntudatnak is — mint a hazafias érzelem alapjainak példátlanul »erős fellángolását látjuk az egész világon.« (Hajtay—Hajtmann ..) A továbbiakban — mielőtt a magyar hazafias nevelés és az azt célzó iskolai törekvések egyes részleteivel foglalkoznánk — a világszerte fellángoló fajszeretet és alkotó hazaszeretet szemléltetésére, az egyes európai nemzetek nevelési rendszeréből és iskolai életéből egy-egy pillanatfelvételt illesztünk be tanulmányunkba. Angliában, a hagyományok megkülönböztetett tiszteletének hazájában, hol éppen ezért az általános védkötelezettség még máig sincs bevezetve ; a tanulóifjúság a legszigorúbb katonai gyakorlatokon vesz részt, mert ez az intézmény »keménnyé, fegyelmezetté, kötelességtudóvá teszi az ifjakat és fokozza bennük a nemzeti felelősségérzetet.« Az angol hadügy illetékes vezető tényezője legutóbb is kijelentette, hogy a katonaság kötelékében nincs emberhiány, mert az iskolák ugy nevelik az ifjúságot, minek eredményeként azok az önkénles katonai szolgálatot hazafias kötelességüknek tartják. Az angol iskolákban a hazafias nevelés körében minél kevesebbet beszélnek, de ott, a szabadság örök hódolóinak hazájában, minden hivatalos felszólítás nélkül pl. »Birodalmi Nap«-ot tartanak az iskolákban, mikoris a tanulók lelke meglelik az angol világuralom-adta büszkeség érzelmével. (Magyar Pedagógia 1929. 126-139.) A dánok állampolgári, nemzeti nevelésének hátterében ott látjuk a népfőiskolákat, melyek a felnőtt társadalom részére nemzeti alapon általános ismereteket közvetítenek. Jellemző, hogy a tanítást ezekben az iskolákban is »hazafias dalok eléneklésével kezdik.« A hollandusok iskoláiban a nemzeti büszkeségre való nevelés útját »a nemzeti értékek ismerete és megbecsülésé -ben látják. A tanulók »a nemzeti javak anyagi és erkölcsi jelentősége felől« a Német- *) Elhangzott a Zrínyi Miklós Irodalmi és Művészeti Kör március 14-iki liceá-lis előadásán. 2 alföld és gyarmatainak adataira nagy súlyt helyező »Nemzetgazdaságtan és statisztika« tanítása utján tájékozódnak. A francia iskola mesterkélt és erőszakos egysége éppen a nemzeti nevelés jegyében született meg. Minden... |